بشار رسن: الهلالی ها از طارمی می ترسیدند

بشار رسن: الهلالی ها از طارمی می ترسیدند

اخبار ورزشی بشار رسن: الهلالی ها از طارمی می ترسیدند


نوید اصغری: بشار رسن؛بازیكنی كه كم حرف می زند، كم مصاحبه می كند و كمتر تلاش می كند در رسانه ها باشد. حدودا 22 سال پیش بود كه در عراق و در خانواده ای كاملا ورزشی به دنیا آمد. پدرش كاپیتان تیم ملی هندبال عراق بود و مادرش كه تركیه ای است یكی از مدال آوران المپیك در رشته ژیمناستیك. بشار حتی فوتبال را از تركیه و آكادمی نونهالان فنرباغچه آغاز كرد اما قسمت نشد هیچگاه فوتبالش را در این كشور ادامه بدهد. وی در مدتی كوتاه و از زمانی كه به نیروی هوایی عراق بپیوندد و سپس راهی پرسپولیس شود مراحل پیشرفت و ترقی را خیلی زود طی كرد و به یكی از بازیكنان ثابت در تیم ملی امید عراق تبدیل شد. منضبط، بدون حاشیه و دوست داشتنی. همین خصوصیت ها است كه او را از همه بازیكنان عراقی كه تاكنون در ایران فوتبال بازی كرده اند متمایز می كنند. نفراتی مثل كرار جاسم، هوار ملا محمد، عبدالوهاب ابوالهیل، عماد رضا و خیلی های دیگر كه هر كدام حاشیه های خاص خودشان را داشته اند. اما رسن با همه آنها فرق می كند و آنقدر حرفه ای برخورد می كند كه نمی گردد كوچكترین خرده ای به او گرفت. برای انجام این مصاحبه پیش از تمرین با او حرف زدیم. قبول كرد مصاحبه كند به شرطی كه حرف هایش همان گونه كه می گوید انعكاس پیدا كند: «یك بار مصاحبه كردم و برایم خیلی بد شد. حرف هایی كه من نزده بودم را از قولم نوشتند.» بنابراین هم هست كه او اصرار داشت تا امانت دار باشیم و هر آنچه را كه نقل می كند بنویسیم.بازیكن محجوب و دوست داشتنی پرسپولیسی ها در این مصاحبه با سازندگی خیال هواداران را با گفتن این جمله راحت كرد كه: « فعلا با پرسپولیس قرارداد دارم و در یكی دوسال آینده در جمع سرخ ها باقی می مانم.»
سال گذشته و در كش و قوس نقل و انتقالات لیگ برتر خبر رسید كه بشار رسن می خواهد به ایران بیاید. البته یك بار هم تا آستانه امضای قرارداد پیش آمدی كه ظاهرا توافق حاصل نشد. می خواهیم در این باره حرف بزنی. اصلا نخستین بار چه زمانی و چطور این پیشنهاد به تو رسید؟
بحث آمدنم به پرسپولیس از حدودا دوسال پیش مطرح بود. اما فكر می كنم جدی ترین زمانی كه پیشنهاد داشتم زمانی بود كه به همراه تیم ملی به ایران آمدم. مدیر برنامه های من كه جا دارد خیلی از او تشكر كنم خیلی پیگیر حضور من در پرسپولیس بود و سبب شد تا بتوانم در این تیم بزرگ حضور پیدا كنم. نخستین بار هم توسط مدیر برنامه هایم پیشنهاد پرسپولیس به دستم رسید اما خب در آن زمان كمی جوان تر بودم و یكسری مشكلات پیش آمد كه نشد به پرسپولیس بیایم. نمی دانم شاید هم تقدیر این طور بود كه این اتفاق نیفتاد.
مذاكرات چطور پیش رفت؟ رسیدن به توافق سخت بود؟
من خودم پای میز مذاكره نبودم. خیلی دوست داشتم این اتفاق بیفتد اما آن زمان با تیم نیروی هوایی قرارداد داشتم و خیلی سخت بود كه بتوانم از این تیم جدا شوم. یعنی چون قرارداد داشتم اصلا اجازه ندادند. بعد از اتمام قرارداد و با پیگیری های مدیر برنامه هایم بالاخره توانستم در تیم بزرگ پرسپولیس حضور پیدا كنم.

فضای پرسپولیس را چطور دیدی؟
پرسپولیس تیمی نبود كه بدون شناخت با آن قرارداد ببندم. به شما گفتم كه از همان روز نخست می دانستم كه دارم به چه تیم بزرگی می روم. راستش فضای پرسپولیس در اولین روزی كه آمدم خیلی خوب بود. همه بازیكنان با من رفتار گرمی داشتند و فكرمی كنم همین همدلی موجود در تیم سبب موفقیت اش شده است. اتفاقی كه شاید در خیلی از تیم هایی كه بازی كرده ام دیده نشود.
سخت ترین چالشی كه با آن دست و پنجه نرم می كردی چه بود؟
شاید نشود اسمش را چالش گذاشت اما من در روز های اول می دانستم كه برانكو خیلی سخت به تركیب اصلی تیمش دست می زند و من برای حضور در تركیب باید خیلی تلاش كنم. خیلی از این بابت خوشحالم كه در همان روزهای اول توانستم به تركیب پرسپولیس برسم. البته حضور در تركیب پرسپولیس به هیچ وجه راحت نیست چراكه این تیم پر است از بازیكنان باكیفیت كه همه مدعی حضور در تركیب هستند. همینطور پرسپولیس هواداران زیادی دارد كه راضی نگه داشتن آن ها خیلی دشوار می باشد. در پرسپولیس همه توجه روی شماست و بازیكن باید به قدری بهترین و حرفه ای باشد كه نگذارد هیچ حاشیه ای گریبانش را بگیرد.
اما هنوز نتوانسته ای خودت را به تركیب ثابت برسانی.
من اصلا دوست ندارم وارد حاشیه شوم. عضوی از باشگاه پرسپولیس بودن به تنهایی افتخار بزرگی است و اگر من در تركیب باشم یا نباشم تفاوتی ندارد. مهم پرسپولیس است كه موفق باشد و من خوشحال می شوم بتوانم كاری برای موفقیت این تیم انجام دهم. این را بدون اغراق و از صمیم قلبم می گویم.
در دربی رفت خوب بازی می كردی اما مصدوم شدی و بیرون رفتی.
دربی یك بازی خیلی حساس است كه برای هواداران بیشتر از همه اهمیت دارد. این هم از شانس من بود كه در این بازی مصدوم شدم. شرایطش را نداشتم كه بتوانم به بازی ادامه بدهم و فكر می كنم این یكی از بدترین اتفاق هایی بود كه در پرسپولیس برایم افتاد و از آن ناراحت شدم.
پس درباره بهترین اتفاق هم حرف بزن.
قهرمانی زود هنگام. همه ما یك سال فوتبال بازی می نماییم تا جام قهرمانی را بالای سرمان ببریم. دارم برای این روز لحظه شماری می كنم چون با امید عراق قهرمان آسیا شده ام و با نیروی هوایی هم در ای اف سی كاپ این لذت را تجربه كرده ام.
به نظر می رسد طرفداران پرسپولیس به شدت به تو علاقه دارند و از عملكردت راضی اند.
اصلا فكر نمی كردم كه بتوانم اینقدر خودم را در دل آنها جا كنم. از همان روزهای اول حسابی هوای من را داشتند و من هم تمام تلاشم را كرده ام تا وقتی وارد زمین می شوم برای آنها بازی كنم.آنها من را تشویق می كنند و صدایم می زنند.فكر نمی كنم هر بازیكن خارجی بتواند به همین زودی ها تا جایی پیش برود كه بارها و بارها اسمش را از روی سكوها صدا بزنند.
از وقتی كه به پرسپولیس آمدی از خودت راضی هستی؟
در مورد این مسئله برانكو باید نظر بدهد ولی من همیشه در تمرینات تمام تلاش خویش را می كنم تا بتوانم روز به روز پیشرفت كنم. من همیشه خوب تمرینات را انجام می دهم تا در زمان بازی بهترین عملكرد را داشته باشم. به خوبی می دانم كه بازی برای تیم بزرگ پرسپولیس و بازی جلوی 100 هزار تماشاگر داخل ورزشگاه چقدر دشوار می باشد و شما باید چقدر آماده باشید. به نظرم باید برای بازی كردن در پرسپولیس بهترین باشی در غیراین صورت در تركیب تیم با این حال همه بازیكن آماده و باكیفیت جایی نخواهی داشت. من به نسبت بازی هایی كه انجام داده ام از عملكرد خودم راضی هستم اما می دانم كه اگر موقعیت های بهتری داشته باشم بطور قطع بهتر از این خواهم بود.
هنوز در بازی های رسمی گل نزده ای؟ این طلسم كی شكسته می شود؟
راستش نمی دانم.شرایط در پرسپولیس طوری است كه زیاد در موقعیت قرار نمی گیرم. شك نداشته باشید اگر فرصت داشته باشم بطور قطع این اتفاق می افتد. البته این را هم در نظر بگیرید كه من هافبك هستم نه مهاجم نوك. خودم پاس گل را بیشتر از گل دوست دارم و در هر مسابقه ای هم وظیفه ای كه به من محول شده را انجام می دهم. وظیفه من پاس دادن است و تمام تلاش خودم را می كنم تا آن را به نحو احسن انجام بدهم.
درباره عراقی هایی كه پیش از تو به ایران آمدند چیزی می دانی؟ كدام شان را می شناسی؟ مثلا عماد محمد رضا.
بله عراقی های زیادی به ایران آمدند و من با چند نفر از آن ها در ارتباط هستم. من می دانم كه برخی از آن ها در ایران خیلی موفق بودند و من هم تلاش می كنم تا بهترین نمایش خویش را در لیگ ایران داشته باشم. زمان هایی كه از آن ها در مورد حضور در فوتبال ایران می پرسیدم همه به من می گفتند سطح فوتبال ایران بسیار بالا است و در مورد پرسپولیس هم می گفتند كه این تیم خیلی بزرگ است.
البته آنها زیاد منضبط نبودند و حاشیه های زیادی داشتند.
دوست ندارم درباره این سوال حرف بزنم. من كار خودم را می كنم و می خواهم تا زمانی كه با پرسپولیس قرارداد دارم فقط در خدمت تیم باشم.
یعنی پیشنهاد برای تمدید بدهند ممكن است تمدید كنی؟
هنوز در این شرایط قرار نگرفته ام اما گفتم كه مشكلی ندارم و از بودن در پرسپولیس راضی هستم.
كمی درباره فصل اخیر فوتبال ایران حرف بزن. جایی كه پرسپولیس توانست با اقتدار قهرمان لیگ شود.
بسیار خوشحالم از این قهرمانی. در ابتدای مصاحبه هم گفتم، اول فصل كه به پرسپولیس آمدم كاملا می دانستم كه این باشگاه قهرمان ایران است و چقدر تیم بزرگی است. به عقیده من پرسپولیس بزرگترین تیم ایران است و به همین دلیل، به پرسپولیس آمدم تا دوباره قهرمان ایران شوم و دیدیم كه این اتفاق هم افتاد. من از اینكه بازیكن پرسپولیس هستم خیلی خوشحالم چراكه فصل بسیار خوبی را در این تیم گذراندم. می دانید بازیكن ها در هر تیمی كه می روند دوست دارند با آن قهرمان شوند. شاید این بهترین لذت برای یك بازیكن باشد. بطور قطع قهرمانی با پرسپولیس در سال اول حضورم خیلی برای من خوب است و از این بابت خیلی خوشحالم. البته پرسپولیس سال قبل هم قهرمان شده بود و یكی از دلایل اصلی حضور من در پرسپولیس هم همین اتفاق بود.

این سوال را شاید خیلی ها داشته باشند.چرا پرسپولیس در این چند بازی پایانی نمی توانست یك امتیاز را بگیرد و قهرمان شود؟ منتقدان می گویند پرسپولیس هم افت كرده و هم بازیكنان اشباع شده بودند.
افت كه نكردیم به هر حال شرایط لیگ برتر به شكلی رقم خورد كه ما كمی با بدشانسی مواجه شدیم و نتوانستیم زودتر قهرمانی خویش را مسجل نماییم. پرسپولیس در همه بازی ها تلاش می كرد. من فقط از خود نمی گویم بلكه شاهد این بودم كه همه بازیكنان تلاش بسیاری برای موفقیت تیم انجام می دادند تا بهترین عملكرد را داشته باشند. به هر حال این چند بازی آخر به گونه ای پیش رفت كه ما نتوانیم امتیازات لازم را كسب نماییم اما خب در بازی با پدیده این اتفاق رخ داد. به یقین می توانم بگویم كه من و همه بازیكنان پرسپولیس در تك تك بازی ها تمام تلاش خویش را انجام می دادیم. یك چیزی بگویم، با اینكه می دانستیم قهرمان لیگ برتر هستیم اما به دنبال ركوردهای جدید بودیم. الان هم همینطور است ما تا آخرین بازی تلاش خواهیم كرد تا تمام ركوردهای در دسترس را بشكنیم و قهرمانی خویش را با حداكثر امتیاز جشن بگیریم. شاید از این فرصت ها كمتر نصیب كسی شود. گاهی ركوردی زده می گردد تا سال ها سال بعد هیچ تیمی نمی تواند آن را بشكند.
نظرت درباره برانكو چیست؟
یكی از دلایلی كه سبب شد من به پرسپولیس بیایم شخص برانكو بود. به هر حال او بود كه سبك بازی من را پسندید. او مربی بادانش و بزرگی در سطح اروپا و آسیا است.این را می توانم به جرات بگویم دانش او از خیلی از مربیان حاضر در لیگ های اروپایی بیشتر است.

هفته آینده یك بازی حساس با السد دارید.جنگ برای صدرنشینی است و اگر موفق به شكست دادن این تیم نشوید احیانا باید با نماینده عربستان بازی كنید و همان داستان های میزبانی و...
خب بازی كردن خارج از خانه خیلی دشوار می باشد. بطور قطع اگر در ورزشگاه آزادی بازی نماییم راحت تر هستیم. ما به جهت اینكه صدرنشین شویم فقط باید السد را ببریم. در این بازی میزبان هستیم و مطمئن هستم كه هواداران می آیند و حمایت می كنند. امیدوارم كه اتفاق های خوبی بیفتد و بتوانیم با شكست دادن السد صدرنشین گروه خودمان شویم.
نظرت درباره مهدی طارمی چیست؟
بازیكن خوبی بود و هست. من زیاد رسانه های عربی را مطالعه می كنم. سال قبل كه در پرسپولیس بود و در آسیا بازی می كردیم الهلالی ها خیلی از او می ترسیدند. الان هم كه به الغرافه رفته برایش آرزوی موفقیت می كنم. خوب دارد گل می زند و به نظرم در بهترین فرم خودش قرار دارد.
وضعیت فوتبال در عراق چطور است؟ در این یكی دو سال استادیوم های خوبی در عراق ساخته شده.
وضعیت فوتبال عراق خوب است و سطح خوبی دارد. نسل جدید بازیكنان عراق مستعد هستند و من پیش بینی خوبی برای آینده فوتبال عراق دارم. امیدوارم در آینده بتوانیم یكبار دیگر عراق را قهرمان آسیا ببینیم.
از زندگی در تهران راضی هستی؟
تهران یكی از شهرهای بزرگ و زیبای جهان است. اینجا همه چیز خوب است فقط كمی آلودگی هوا اذیت می كند.
بشار رسن طرفدار كدام تیم اروپایی است؟
رئال مادرید. عاشق بازی كریستیانو رونالدو هستم.
فكر می كنی این تیم بتواند باز هم قهرمان لیگ قهرمانان شود؟
رئال، لالیگا را از دست داده و حالا با شكست دادن یوونتوس در بازی رفت شانس زیادی برای صعود به مرحله بعد دارد. البته به نظرم صعود قطعی است و رئال می تواند باز هم قهرمان شود. البته بایرن مونیخ، بارسلونا و حتی لیورپول هم شانس زیادی دارند. 412258

1397/01/22
14:36:10
5.0 / 5
5156
تگهای خبر: بازیكن , باشگاه , پرسپولیس , تیم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
اخبار ورزشی

Sport Event اخبار ورزشی
sportevent.ir - تمامی حقوق سایت اخبار ورزشی محفوظ است

SportEvent اخبار ورزشی

خبرها و اتفاقات روز ورزشی